Trappor

Vad man får göra utan påföljder när man blir gammal är inte per automatik samma sak som när man är ung. När man blir nog förbannades gammal får man veva med broddförsedda gångstavar i rulltrappor och kassaköer ute på stan helt utan straffpåföljd har jag iakttagit nyligen. Slumpmässigt så hamnade jag bakom en äldre dam som klämde fast dessa under armen när hon åkte i rulltrappan framför mig. Varje gång hon höll på att tappa dessa sylvassa hjälpmedel så rätade hon till de och jag fick med stor möda och vighet undvika att bli spetsad som ett tillbehör tillhörande grillspett. Sedermera tvärstannade den lilla juvelen precis efter avstigning utan en tanke på ev andra avstigande. Damen har nog aldrig blivit dömd för hög klubba i ishockey gissningsvis. Men människor som funnit diskussioner att deras avförings konsistens är viktigare än bolåneräntor har nog kommit en bit på livets stege. Då skiter man nog i några små detaljer som att spetsa en stressad medelålders man. Jag vet inte om det var av respekt eller stress som jag inte skällde ut denna pensionär.

 

Någonting som aldrig förändras med åren oavsett hur gammal jag än blir kommer nog vara nyfikenheten till en stängd kylskåpsdörr. Jag kan inte hjälpa att vilja kika in i en okänd kyl. Det är som att se in i någons liv och leverne. Nästa sak som heller inte kommer förändras är den barnsliga förtjusningen till kvinnors barm. Det finns någonting nästan magiskt med den delen av kvinnokroppen. Hur gammal man än blir förändras nog aldrig det heller. Att känna med fingertopparna på målarfärg för att kontrollera huruvida det torkat oavsett vad det står för torktid på burk eller skylt, så nog fan är fingrarna där i alla fall. Vattenfördämningar i diken och på små vårfloder hemma på infarten har alltid och kommer förmodligen alltid fascinera och är antagligen människans sätt att visa hur han kan bemästra naturen.

 

När jag blir gammal ska jag inte sticka ner medelålders stressade byggarbetare i rulltrappor men jag kommer absolut att ta mig tid att skälla ut de som försöker göra det. Jag kommer att dämma i vattenpölar, busvissla åt bystiga unga damer och tjuvkika i kylskåp med färgglada fingertoppar. Förhoppningsvis helt utan påföljder om vi fortsätter att respektera de äldre. Gör vi inte det så har jag hoppet uppe till att mänskligheten fortsätter att stressa som idioter likt mig som småspringer i rulltrappor.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0