Livets kryddor



För de som inte vet kan jag berätta att jag är flerfaldigt förälder till några grabbar. Jag är kanske inte exemplarisk i varje detalj som förälder. Enormt självkritisk till hur jag serverar livet till dom och hur dom uppfattar det. Livet är inte uppbyggt som ett tv-spel har vi för väldigt många år sedan talat om. Vi har inte tre liv med chans att få fler om vi hoppar på en svamp. Vi har ett som vi måste vårda ömt och tillika leva till fullo. Det kallas i folkmun att äga frihet under ansvar. Ansvar mot sig själv och de medmänniskor och relationer man har. Ingen lätt uppgift för någon människa att klara utan att någon gång mellan varven trampa snett. Trampat snett har undertecknad gjort så skorna varit ordentligt snedslitna mellan varven. Ingen har tvingat mig till de mer eller mindre märkliga valen jag gjort ibland mellan BB avdelningen i Luleå till nu. Ingen har satt en pistol mot mitt huvud när jag gjort rent vansinniga saker. Jag är min egen ingenjör över mina val, lyckliga och olyckliga. Det som styrt mitt liv till där jag sitter just nu är med andra ord jag. Vad mitt innehåll själsligt som människa är en återspegling av min omgivning. Det som format mitt liv är föräldrar och vuxna förebilder. De som jag såg upp till som barn och senare i livet. Vi har som vuxna individer ett stort ansvar gentemot de mindre människorna som formas under vårt trollspö. Samhället som möter mina barn börjar mer och mer likna ett gladiatorspel där starkaste vinner. De som inte klarar pressen tar till olika sätt beroende på hur desperata och trasiga de är för att jämna ut oddsen eller bara helt enkelt ge upp. Media och polis larmar dagligen över hur ungdomar använder spice och annat skit, sådant som äter upp hjärnan. Vi jagar langare och tillverkare i vild förtvivlan för att stoppa vansinnet. Jag tycker inte det är fel att göra det. Ungar som trampar snett ska inte ha chansen att falla ut för en sådan stupkant som det innebär. Men det är bara en symptom till lika att man använder sig av dessa droger i sådan utbredd skala. Jag kan lova på förhand att man hittar på något nytt fantastiskt sätt att droga sig när spice är utrotat om vi inte gör något åt oss själva. Vi är förebilderna och ska visa hur man ska på bästa sätt tar till vara på livet och dess kryddor. Kryddor behöver inte vara alkohol, spel eller annat avdomnande. En fisketur eller laga och ät mat tillsammans, umgås på ett sunt sätt med våra små människor och visa de för helvete kärlek och respekt. Då kanske det blir lite bättre.... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0