Vattenfärg och krita

De största drömmarna kan komma från de minsta människorna. Faktum är att de största drömmarna har jag hört komma är ifrån de yngsta och minst erfarna människorna som vi kallar för barn. Vi har mycket att lära av våra barn. Dom törs sätta sig ned vid köksbordet och färglägga deras drömmar och tankar med krita och vattenfärg. Barn räds inte brodera ut och dela med sig av det som kan tänkas finnas bakom horisonten. Hur många gånger har jag inte nästan satt kaffet i halsen när jag vid frukostbordet blivit delgiven av olika fantasifulla planer av mina söner. Hur förvaltar man deras drömmar och ger barnen hopp om att någon gång få förverkliga drömmar mål och fantasier?

 

Jag har inget riktigt bra svar men jag försöker fylla mitt liv med uppfyllda drömmar och mål så gott jag kan, samtidigt som nya drömmar och mål smids. Vill inte påstå eller säga att alla drömmar och mål varit varken sunda eller rimliga, men de är likt livet föränderliga. Barn gör inte som vi säger åt dom att de bör göra, utan de gör oftast som deras förebilder gör.

 

Jag har satt mig ner och börjat färglägga några av mina drömmar och mål. Inte med krita och vattenfärg kanske men med verkliga planer och riktiga biljetter. I detta fall med resebiljetter till Nordafrika dit jag och mina vänner ska bege oss om ganska prick två månader. På motorcykel.

 

Nästa gång du hör ett barn fundera på livet och kanske vill visa dig en teckning. Så ta dig tid att se och lyssna ordentligt. Det kan vara ett frö till en uppfylld dröm som i detta fall att få sätta sig på sin motorcykel för att resa bortom horisonten.

-

 


Kommentarer
Postat av: Ragwald

Glöm inte kameran på trippen :)

Svar: Absolut inte :)
Nordsvensk

2013-03-04 @ 22:09:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0