10

Åt en pizza igårkväll med gott humör. Naturligtvis så var det takeaway och den kryllade av små goda smaksensationer i var och varannan tugga. Girigt åt jag upp varenda tugga av den vällagade läckerheten. Mätt blev jag inte helt och hållet heller och ångrade för ett ögonblick att jag inte beställt en familjepizza på en gång. För några sekunder kändes det som ett misstag och en besvikelse. Men dock endast för några sekunder. Sakteligen började en ny tanke forma sig i mitt huvud, eller en siffra rättare sagt. Femtonhundra är numret för att vara precis. Femtonhundra kalorier i en grov uppskattning hade jag pressat i mig med ett leende och jag var inte nöjd. Ungefär så mycket mat en familj får i sig i svältländer när det vill sig illa på en vecka.

 

Missnöjet med att aldrig få nog är inte bara koncentrerat till mat, människan är det djuret på jorden som konsumerar endast för sitt höga nöjes skull. Vi förbrukar och missbrukar i stort sett allt vi finner i omgivningen oavsett om det handlar om mat, kläder, nöjen eller bara mänsklig kärlek. Vi vill bara ha mer och mer och när vi fått så vi storknar så vill vi ha någonting annat. Som ett väldigt bortskämt barn gnäller vi och är missnöjda då vi inte får som vi vill. Egoismen är den största drivkraften till missbruket och tillika det som gjort oss till den varelsen vi är idag. Egoismen är också det som kommer driva oss till vår egen undergång om vårat intellekt inte sätter stopp på programmeringen som är medfödd.  

 

Någon mer bit pizza blev det inte denna gång men jag tror att jag ska praktisera eget pizzabak nästa gång tillsammans med mina kära för att kunna dela mitt frosseri med någonting sunt. Mänsklig värme och skratt kan kanske bota mitt dåliga samvete över min egoism.  Jag är ingen stor beundrare av religiösa företeelser men jag tycker att det finns goda råd att finna i de religioner som förbarmar och förbannar oss. Det tionde budordet är en god beskrivning i dagens spaning. Men jag fann någonting annat vackert i dess text…. Du skall älska din nästa som dig själv" (Matt 22:37-39) och jag är inte religiös på en fläck men kan finna sanningar i det dokumentet jag också.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0