Den moderna barnfilmen

Jag har tillsammans med mina barn inhandlat en massa olika barnfilmer mest tecknat,oftast med produktionsort långt västerut där det finns ett välutbildat och upplyst land som heter USA.
Vi har inte tv hemma hos oss och det kanske kan verka skrämmande för många menför oss så har det blivit ett lyft då vårt sociala liv blivit väldigt berikat.
Jag och mina barn kan styra vårt intag av medialt skräp igenom att köpa just det vi vill höra och se utan att få med sådant som äter upp vår lilla och dyrbara tid tillsammans.

Nu hade vi en mysfredag framför oss och vi åkte iväg till ett försäljningsställe för film och godis för att beväpna oss med oförsvarbart mycket godis och film.
Godiset blev köpt och mina två grabbar hade den oundvikliga men ännu så länge oblodiga duellen om vilken film dom ville se.
Denna fredag som kommer gå till historien som en av dom milstolpar som små människor har på väg upp till det medvetna vuxenlivet.
Den milstolpen vi nu snackar om är lite makaber om man betänker att mina kottar inte är särskillt gamla, väldigt medvetna och upplysta måste tiläggas. 


Två minuter in i filmen: Bondgården. De vilda partydjuren så utbrister min äldre son:
-Pappa vad är pojk-kossor och varför har dom spenar?
Jag hade faktist själv sett den detaljen och hoppades att jag var ensammen om det men icke!
Mitt svar dröjde och var kanske lite undvikande, jag har ingen aning om varför man i vårt stora land i väster saknar tjurar i en tecknad barnfilm. 

Att man senare i filmen får reda på att bonden är vegan och föder upp köttdjur känns lite märkligt också.
Det fanns en hel del märkliga detaljer i denna film som fick både mig och barnen att höja ögonbrynen men om man ska summera filmen på vuxenspråk så är det den första rullen jag sett med transsexuella kossor som stjäl bilar.
Och att det dessutom är fult att äta kött om man föder upp djur!



Kommentarer
Postat av: lena

jaa....alltid lär man sig nå nytt ....hmmm....- det hade jag inte lagt märke till .... -nu måste jag ju se den igen ....

2008-05-05 @ 19:22:13
URL: http://emma9966.blogg.se
Postat av: Lisette

Ha ha ha... Astrid Lindgrens barn filmer slår de flesta. Troll tider kommer alltid på första plats!

2008-05-16 @ 09:24:38
Postat av: Anneli

Utmanad, gå in på min blogg:)

2008-10-29 @ 10:15:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0