Handling och konsekvens

Jag klev upp en morgon denna vecka och åt frukost i god ro innan jag skulle kliva ut i min fossilbränslebrännande farkost och åka till min arbetsplats. Jag tog i min ficka en frukt för att bättra på min frukost efter vägen. När jag klivit ut ur bilen och börjat min vandring igenom den nästan helt döda industrimiljön som jag omgavs av så blev jag påmind om min frukt av min fortfarande knorrande mage. På gott humör så åt jag min frukt bara för att kasta skelettet av detta i en kämpandes gräs och ris oas som kämpade en ojämn kamp inne i denna fruktansvärt nedsmutsade miljö. Glatt nynnandes så gick jag vidare till mitt jobb.........

  

  

  

  

Några av våra vardagliga och andefattiga handlingar får ofta konsekvenser som vi sällan eller aldrig får reda på. Jag påstår att alla våra handlingar hur små och obetydliga dom än är har konsekvenser. Precis som mina vänner hemmavid skrattande påstår: Det du säger och gör inte bara kan utan kommer att användas emot dig.... Förr eller senare. Det vill säga energi är evig! Den handlingen eller rörelsen som du avslutar i detta nu överförs till någonting annat och får en annan form. Ibland som undertecknad fått erfara kan det komma som en sur eftersmak likt en bakfylla eller bara som en blåsvart nagel när man slagit på den.




..........När jag gick hem så var jag vid ändå bättre humör. Stillsamt promenerandes genom det surrealistiska landskapet som ett stålverk erbjuder så fick jag ett märkligt skådespel. Tvåhundra meter framför mig så står en man och busvisslar allt det han levandes orkar i riktning emot den gräs och ris oas som jag tidigare kastat mina fruktrester. Detta märkliga skådespel fortsätter ett litet tag tills mannen som är iförd blåställ och hjälm enligt järnverksstandarden verkar ha tagit ut sig helt med dessa till det otränade ögat absurda övningarna. För det tränade ögat så vet dom flesta att en hare stannar till vid en busvissling och för den invigde för området vet att det kryllar av hare där likt kackerlackor i ett indiskt hotellrum. Varför dom finns där vet jag inte men att det just då satt en hare i detta snår var nog mest för att frottera sig i dom fruktrester denne funnit. Allt detta har skett för mina dåliga frukostvanor. Att den man som busvisslat kanske utsatt sitt hjärta extrem påfrestning och kanske därigenom får en hjärtattack någon gång i framtiden kan inte heller uteslutas om man fortsätter denna tankegång.


Kommentarer
Postat av: Molina

Nu blev jag handlingsförlamad, inte nog med att man ska tänka sej för i nuet ska man behöva ta ansvar för framtiden också?! :0)

2007-11-04 @ 22:12:09
URL: http://gabbagabbahey.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0