Sorry Monsieur Eiffel

Julen är inte mannens påfund inte heller någon frisk nordisk kvinnas påfund!
Jag är efter att ha upplevt 33 st mer eller mindre hysteriska högtider som går under benämningen jul med den märkliga och motsägelsefulla kombinationen frid helt övertygad att det är någon hemskt oandlig kvinna från Italien (el dyl.) som blivit våldtagen eller någonting annat hemskt, av nordiska vikingar helt säkert.

Denna kvinna hade förmodligen försänkningar inom den dåtida religiösa kristna rörelsen och hade en djävulsk och listig plan på hämnd, lika elak och kaotisk som man kan föreställa sig att en försmådd och hämndlysten kvinna från denna sydländska och då kristnade delen av världen kunde ha haft.

Hennes plan låg i att ta av oss alla vackra underbara seder och ersätta dom med seder som bidrar till att vi skövlar skogar naturrikedomar och sist men absolut inte minst våra bankkonton, som bonus så har hon fått stora delar av befolkningen nervsjuk och sönderstressad.

Sverige har historiskt sett varit en stormakt och lagt stora arealer till sitt rike runt om i norra Europa för att senare supa bort dom i något politiskt religiöst dravel, vikingarna tog sig små och stora markplättar där dom kände för att bosätta sig på det några hundra år tidigare.

Mitt kök är mitt och även om jag inte är religiös eller mer kristen än att jag blev kristnad i form av en för mig märklig rit som kallas för dop så har jag blivit utsatt, då för en sed som skulle ersätta den för mig enklare och det lite mera jordnära midvinterblotet då man slaktade en häst och söp sig löjligt full på mjöd.

Vilket fall som helst så har detta kaos nu nått mitt hem och i dags dato även lämnat den trygga vrå som under några dagar sett ut som en krigsskådeplats bestående av julklappspapper och märkliga ljus- arrangemang.

För att inte tala om granen som jag till skillnad från andra inte stulit några steg ifrån vägkanten utan har oromantiskt nog enligt mina vänner och i synnerhet mina väninnor, snyggt förpackad i en sopsäck barrandes plastgran färdigklädd med ljus och race ready  året runt redo för att smycka nästa julefrid (läs jul-strid).

När den enda för mig riktigt trevliga traditionen skulle ta sin början så fick det storsvenska i våran familjs ego sitt grepp om oss så ballade det ur som vanligt, nu handlar det inte om en oförsvarbar konsumtion av asiatiskt tillverkade kapitalvaror som skulle slås in utan om vårat årliga pepparkakshus.

Jag hade dagarna före preparerat en deg som var stor nog och innehöll tillräckligt mycket råvaror för att föda en hungrandes Etiopisk familj under gott och väl en halv vecka, ett och ett halvt kilo av den väldigt välsmakandes och lätt laxerandes deg hade vi som byggmaterial.

Om nu inte vi hade haft någon korkad viking i dom kristnade regionerna som sett till att det funnits motiv för hämnd så skulle jag inte funnit anledning att syssla med detta, ej heller så skulle vårt byggnadsverk beståendes av vackert brun gräddade pepparkaksskivor ihop- limmade med elakt varmt smält socker haft den formen den nu funnit.

Sorry Monsieur Eiffel  men när jag kommer hem så ska jag göra någonting som våra Svenska anfadrar drömt om att göra med många ställen.
 

image14

Jag ska fästa en svensk flagga i toppen på ett byggnadsverk som retat fascinerat och imponerat många, sedan så ska jag och kottarna riva det samtidigt som vi ska drömma om vilket stort byggnadsverk vi ska lägga under oss nästa år.  




Kommentarer
Postat av: Anonym

Det var ju ett jättefint pepparkakstorn:)

2008-01-01 @ 14:25:42
Postat av: Molina

Men jösses, vilket tålamod du besitter! Imponerande!

2008-01-01 @ 17:26:22
URL: http://gabbagabbahey.blogg.se
Postat av: Kikki

Vilket läckert torn :) Jag är helt klart impad!

2008-01-01 @ 20:27:31
Postat av: Anonym

Jag har aldrig sett ett sånt fint eiffeltorn!!
kan ju inte annat göra än att hålla med de övriga ,jag är oxå imponerad av dig/er!

2008-01-01 @ 22:17:13
Postat av: pirilla

Det var et virkelig flott pepperkake - eiffeltårn. :)
Må virkelig si at jeg er inponert!!
Håper at det smakte like godt som det så ut. :)

2008-01-24 @ 05:50:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0