Seppuku

Jag är inte något stort fan av högtider som till exemel jul, midsommar eller påsk. Finns några lokala mer eller mindre kända högtider som löjfiske och älgjakt. Men dessa betecknas nog som mer av den sortens "nyttohögtider" där det finns gamla skörde traditioner inblandade. För min del skulle jag nog helst se att vi återupptog midvinterblotet där vi drack mjöd för att få en religiös upplevelse, det vill säga att bli stupfull och tappa verklighetsuppfattningen. Jag känner att jag har haft en massa religösa upplevelser tillsammans med mina vänner när jag tänker på det. Nästa högtid jag tycker vi ska ändra på är midsommaraftonen. Det kan väl för tusan aldrig ha varit meningenen att vuxna män och kvinnor ska imitera grodor runt en grön stång. Sjungandes i en färgsprakandes lokal dräkt. Läste att midsommarstången är en fallossymbol och har även läst det motsatta. Teorier alltihopa men nog ser den allt väldigt lik ut någonting med kulorna hängandes... Var och en får fundera på det själv men midssommaren är och har alltid varit en bra fruktsamhetstid för det mesta som går, sparkar och växer. Det tillsammans med en religiös upplevelse (mjöd eller dito) gör de flesta havsbaden till ett halvnaket slagfält för tidpunkten. Nu är det i alla fall en högtid för mig. Höstavställningen av hojarna. Det brukar bli en sjuhelsikes kontakt med alla möjliga gudar tillsammans med mina vänner. Som fanfar för den stundande vintern brukar jag under ett pubertalt ögonblick låta bakdäcket på hojen gå upp i rök, men så icket i år. Såvida det inte finns någon däckhandlare som vill skänka ett nytt kommer det inte bli någon Seppuku för mitt bakdäck.

Kommentarer
Postat av: Ragwald den förskräcklige

Skummis!

2012-09-21 @ 10:24:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0