Natural Born Killers

Är en älskad och hatad film som tillsammans med många andra saker gjort den här helgen till någonting minnesvärt. Om saker skulle gå min väg varje dag så skulle det inte vara lika kul att lyckas. Om det aldrig gjorde det så skulle jag nog leta mig en stadig takbjälke och en snörstump! I ett försök att ta hand om mitt kulturarv från mina mor och far-föräldrar så har jag denna höst anammat ett trevligt och välsmakande sätt. Jag har fyllt frys och syltburkar med det som våran norrländska fauna och djurliv kan erbjuda en öppensinnig och småsnål norrlänning. Det finns numera i mitt hem både hjortron,lingon och blåbär i fryst och konserverad form. Det senare även i jäst och tappad form... Har haft den lyckan under min helg att få vara med om köttstyckning. Inte vilken köttstyckning som helst heller. Jag har själv hållt i en livsfarlig kniv som skär igenom senor och kött. inte bara i det avsedda renköttet utan även huvudpersonens vid oaktsamhet. Lyckosamt så fanns det två tålmodiga kvinnor vid platsen för dessa spännande händelser. Har tidigare inte skurit i någonting som inte kommit ut ur en vacumförpackning eller någons fryspåse. Kan numera stolt påstå att jag kan strimla en köttbit bortom oigenkännlighet och få isär hals och ryggkotor. Kände mig för några ögonblick som Peter Stormares suspekta rollfigur i filmen Fargo. Målmedvetet har jag skurit malt och förpackat massor av kött. Ett stort tack till min vän och hennes mor, då mina frågor mina ögon både känts lite dumma och vilsna. Men nu ligger köttet i frysen och väntar på mina kulinariska expriment. Min mor har under hela min uppväxt tvingat ut mig i skogen för att byta till mig lite av det som bara skogen kan ge. Den som påstår att det som växer i skogen i tuvor och ris är gratis, och dessutom bara väntar på att bli upptäckas av den strävsamme. Han har fan inte varit inne i en norrländsk skog, ej heller har han varit ut på någon av våra oändliga surmyrar i läckandes stövlar. Den inre bilden av den visslandes skogsmänniskan, som iförda khaki gröna kläder leendes skrattandes och med spänstiga steg älgandes mellan bären plockar och bunkrar. Han finns inte, har aldrig funnits kommer heller aldrig att finnas. Det här handlar om ett byte, blod svett och skavsår är vad inbytet innehåller, myggbett och stickor är inte ovanliga inbyten. Det enda du får för det priset är en djävulskt massa arbete och några sketna syltburkar som ofta möglar bort . Rensa sylta förpacka städa och tvätta diska och smörja in myggbett. Detta år har jag fuskat någonting så fruktansvärt, men så skönt. Jag har köpt varendaste lingon och blåbär av bärhandlare. Jag har fått hjortron och trampat in allt i frysen för senare tillredning. Inte ett steg i skogen har jag tagit och ej heller haft norrlands blodtörstigaste lynchmob efter mig, som består av ilsket surrandes mygg och knott. Dom är vad man kan kalla: Natural Born Killers

Kommentarer
Postat av: Bärplockare

Det kan vara juvligt med lugnet och tystnaden i skogen där fåglar kvittrar trots senare ryggvärk och klådana av myggen. Sen kan du i vinter njuta av varma hjortron och glass utan myggbett.

2007-10-13 @ 09:44:46
Postat av: Anonym

Haha, tack, äntligen släppte ångesten över att jag på flera år inte har tagit mig tid att besöka skogen på jakt efter egen plockade bär:)

2013-01-10 @ 22:12:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0